JUS TOK GURU : cubalah


JUS TOK GURU minuman sebagai pemakanan tambahan yang merupakan gabungan pemakanan yang dinyatakan dalam al-qur'an dan al-sunnah. Ia boleh memelihara kesihatan tubuh badan, mengatasi masalah kesihatan, merangsang seterusnya meningkatkan kemampuan minda dan mencegah rasa letih dan ngantuk.


8 pemakanan terbaik yang disebut dalam al-qur'an dan al-sunah ;


DELIMA

Firman Allah ta'ala, “Dan (Kami jadikan) kebun-kebun anggur dan zaitun serta delima yang sama dan tidak sama bentuknya, perhatikanlah kamu pada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya…”

Surah Al-An’am ayat 99

KISMIS

Dalam TIBB AN-NABAWI dinukilkan, “Sebaik-baik makanan ialah buah zabib (kismis). Ia menghilangkan keletihan, menguatkan urat saraf, meredakan kemarahan, mencerahkan warna kulit, dan mengharumkan bau hidung serta mulut.”

KURMA

Firman Allah, “Dan goyanglah pangkal pokok kurma itu ke arahmu, nescaya pokok itu akan mengugurkan buah yang masak kepadamu maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu.” Surah Maryam ayat 25-26

HABBATUS SAUDA

Sabda Rasulullah saw, “Tetaplah kamu dengan habbatu sauda’ ini, kerana padanya terdapat penawar bagi segala penyakit kecuali maut. Riwayat Bukhari dan Muslim.

ZA’FARAN

Ali bin Abi Talib karamallah wajhah menyatakan, “sesiapa yang mengambil za’faran dan su’ di satu bahagian dicampur dengan madu, diminum sebanyak dua sudu pada setiap hari, maka ia dikagumi tentang ingatannya sehingga ia boleh jadi dituduh melakukan sihir.”

MADU

Firman Allah, “dari perut lebah itu keluar minuman iaitu madu yang bermacam-macam warnanya di dalamnya terdapat penawar yang menyembuhkan bagi manusia.” Surah An-Nahl ayat 68-69

ZAITUN

Firman Allah, “dari pohon zaitun itu yangberasal dari bukit Sinai mengeluarkan minyak dan makanan.”

Surah Al-Mukminin ayat 20


berminat ?? hubungi ustaz arifin aziz sekarang.


araz : o.k lah, ana cuba